04

bankkártyás fizetéskor kiküszöbölhető minden visszaélés a tranzakció törlésével!

bankkártyás fizetéskor kiküszöbölhető minden visszaélés a tranzakció törlésével

 

A tranzakció törlése/visszahívása, azaz idegen szóval a "chargeback" abban az esetben áll a vásárló rendelkezésére, ha a fizetés után valamilyen rendellenességet tapasztal. Ez a lehetőség kiemelt fontossággal bír az internetes vásárlás esetében, hiszen a bankkártyás fizetésnél meghatalmazzuk a kereskedőt arra, hogy a számlánkról egy meghatározott összeget lehívjon. Ez természetesen legalább egy bank - a mi kártyakibocsátó bankunk - közvetítésével lehetséges, és itt lehetőségünk van arra, hogy megakadályozzuk minden visszaélést.

Előfordulhat, hogy nem a megállapodás szerinti összeget hívják le a kártyánkról, vagy a megvásárolt termék nem érkezik meg. Megeshet, szolgáltatás esetében, hogy a fizetés és a szolgáltatás igénybevétele között a szolgáltató képtelenné válik a teljesítésre. Hiába fizetsz be fiákeres városnézésre, ha a lovakat közben eladták a cirkusznak. Ebben az esetben jelzed bankodnak a tranzakció visszahívására vonatkozó igényedet, majd a bank a kérdéses összeggel terheli a fiákeres számláját, így visszakapod a pénzedet. A chargeback kapcsán semmilyen kár nem érhet, a felmerülő - általában 1-2%-os - költséget a fiákeres fizeti. Ha a későbbiekben is visszaél vásárlói bizalmával a bank visszavonja tőle a bankkártyás fizetés lehetőségét. Elmondható tehát, hogy az internetes fizetés tisztessége mind a vevő, mind az eladó, mind a bank(ok) elemi érdeke.

A chargeback lehetősége természetesen akkor is megvan, ha kártyaadatainkkal visszaélve valaki más vásárolt valamit az interneten a nevünkben. Ilyenkor nincs más teendőnk, mint a lehető legrövidebb időn belül jelezni számlavezető bankunknak a visszaélést és kérni a tranzakció törlését. Amennyiben ezt a tranzakciót követő 30 napon belül tesszük meg, a törlés azonnal, a kártyaelfogadó megkérdezése nélkül megtörténik. Chargebackkel ezt követően is - összesen 180 napig - élhetünk, de 30 napon túl a bank, mielőtt visszavezetné a pénzünket a számlánkra, lehetőséget biztosít a kártyaelfogadónak, hogy bizonyítsa, ténylegesen teljesített szolgáltatást a számunkra.

Fontos tudni, hogy a fenti szabályok kizárólag azokra az olnine tranzakciókra vonatkoznak, ahol nincs jelen a kártya (card not present), azaz a vevő és a kereskedő nem kerül fizikai kontaktusba egymással.


Megosztom
ismerőseimmel: